Slik får du et supert nettsted

05.09.05

Skriv ut

Med disse ekspertrådene unngår du å kaste bort masse penger på fancy hjemmesider som ikke virker etter hensikten.

– Først og fremst må du har en klar målsetting med nettstedet. Forbausende få har det. Du må vite hva du vil, sier Nina Furu, en av landets ledende eksperter på web-innhold, og som driver fagportalen nettredaktor.no.

Hun sier det er mange store selskaper som skal ha et nettsted «bare for å ha det».

Web er jo ikke et mål, men et middel. Du kan ikke ha et middel med mindre du vet hva det er et middel til. Det kan være flere ting: informasjon om bedriften og dens virksomhet, skaffe nye kunder, gjøre regelrette salg, generere potensielle kunder, skaffe medlemmer eller informere om et emne, sier Furu, som også driver nettredaktørskolen ved Westerdals, og har vært leder i flere år for Dataforeningens faggruppe for webkommunikasjon. Hun har også mange års erfaring som webredaktør.

– Du må være bevisst på hvordan du får brukeren til å oppsøke deg. Å kjøpe masse bannerannonser er dyrt og ineffektivt. Du burde heller å satse på synlighetsstrategier som knytter til seg søkermotorer og innholdsbasert salg. Søkeren oppsøker ikke deg med mindre han eller hun har en grunn. Derfor må man også sørge for å ha et nettsted brukeren har en grunn til å oppsøke, poengterer netteksperten.

Entydig konsept
Furu understreker viktigheten av å lage et entydig konsept der din målsetting kombineres med brukerens ønsker. Det kan formuleres i en helt klart definert konseptbeskrivelse – en setning som sier noe om hva dette nettstedet skal være for brukeren.

– Hvis et flyselskap har som målsetting å selge flybilletter og brukerens ønske er å finne billige flybilletter, er det beste konseptet en nettbutikk som selger billige flybilletter. Jo større samsvar det er mellom det brukeren ønsker seg og det du ønsker brukeren skal gjøre, desto større er potensialet for at nettstedet blir en suksess, sier Furu.

Ikke bli blendet
Furu påpeker at man må gjennomføre innholdsstyrte prosesser i alle ledd.

– Ikke gi fra deg makten til teknikere, leverandører eller designere. Fordi det er innholdet som er pepperen på nettstedet. Det er lett å bli blendet. Man kan kjøpe en publiseringsløsning og tror man har kjøpt et nettsted. Det er feil, du har bare kjøpt et verktøy, sier netteksperten, som minner om at man må hold på plass innholdsperspektivet og kundeperspektivet.

– Når det er sagt, kan man gjerne be om hjelp fra profesjonelle teknikere og designere, men da må man ha tenkt igjennom hvordan siden skal brukes, tilføyer hun.

Nettpublisering har blitt svært billig, og man trenger ikke kunne veldig mye selv. Det finnes nedlastbare webeditorer, statistikkprogram som er gratis og shoppingløsninger som er nesten gratis.

– Så ikke la noen lure deg til å kjøpe dyrt. Det er innholdet som er suksesskriteriet. Jeg pleier å si at teknikk står til innhold på web som trykkeriet står til redaksjonen i en avis, sier Furu.

Overvåk leseren
Det er viktig å følge med på statistikken, mener Furu. Hvis man kontinuerlig ser hva leseren gjør på nettstedet, kan nettstedet hele tiden forbedres.

– Å lansere et nettsted er ikke et avsluttende punkt, det er en begynnelse. Da må du finne ut hvor brukerne går, hvor de klikker og hvordan man får flere til å klikke, sier Furu.

Dette er et utdrag fra artikkelen. Abonnenter kan lese hele i Ukeavisen Ledelse nr 30, 2005.

‹ Tilbake